Cariës. Wat is dat?

Wanneer u last heeft van cariës, betekent dit dat uw tandglazuur is aangetast. Cariës, ook wel tandbederf genoemd, is de meest voorkomende reden voor een tandartsbezoek. Het tanden poetsen en verdere verzorging van het gebit, uw eetpatroon en de status van uw gezondheid spelen een rol in het ontstaan van cariës. Cariës is in de volksmond beter bekend als het hebben van gaatjes. Al zijn gaatjes wel een gevolg van tandbederf / cariës.

Wanneer u een keer uw tanden niet poetst heeft u zeker wel gevoeld dat er een laagje tandplak ontstaat is op uw tanden. Tandplak wordt veroorzaakt door bacteriën die de kans krijgen om tandplak te vormen in combinatie met de zuren die blijven hangen in uw mond. De laag tandplak zal geleidelijk uw glazuur aantasten. Uiteindelijk als er niets aan gedaan wordt zal de tandplak doordringen tot onder uw tandvlees en uiteindelijk zelfs uw kaakbot aantasten.

Tandbederf kan als gevolg tot gaatjes leiden. Ook tandvlees ontsteking, infecties en zelfs het verliezen van uw tanden en/of kiezen is mogelijk. We raden u dan ook sterk aan om met enige regelmaat de tandarts te bezoeken.

Behandeling van cariës

Eerst moet er gekeken worden naar de huidige status van uw gebit. Er moet onderzocht worden in welk stadium de cariës zich heeft ontwikkeld. Soms is een reiniging of een vulling al genoeg om het probleem te verhelpen. Als de cariës zich verder heeft ontwikkeld moet er soms een wortelkanaalbehandeling worden gedaan. In het ergste geval is de tand of kies niet meer te redden en moet de tandarts de voor u te trekken. Het zetten van een implantaat is hiervoor een oplossing maar zoals eerder aangegeven is voorkomen beter dan genezen. Tandbederf zult u aan het begin namelijk zonder klachten ervaren. Een halfjaarlijkse controle is dan ook aan te raden om cariës in een vroeg stadium te constateren.

Gaatjes

Gaatjes ontstaan door de bacteriën die zich aan uw tanden en kiezen hechten. Ze krijgen hiervoor de kans als het tanden poetsen wordt overgeslagen. Naarmate de bacteriën zich vermenigvuldigen en groeien, vormen ze een witachtig laagje dat tandplak wordt genoemd. Als tandplak niet wordt verwijderd, begint deze zuren af te scheiden die kleine gaatjes in het oppervlak van het tandglazuur maken.

Naarmate de gaatjes groter worden, groeien ze uiteindelijk uit tot één groter gat. De tandarts boort een opening in de tand om te kijken tot hoever het gaatje in de tand zit. Hiervoor gebruikt de tandarts een snelle boor. Deze maakt een hoog piepend geluid. Als je een klein gaatje hebt is hij hier snel mee klaar.Als dit klaar is gebruikt de tandarts een langzame boor hiermee haalt de tandarts het aangetaste zachte deel weg en ook dat is weinig werk als het een klein gaatje betreft. Nogmaals voldoende reden om uw gebit preventief te verzorgen. Goed poetsen en regelmatig de tandarts uw gebit laten controleren.

Bent u nog geen patiënt?