TANDSTEEN VERWIJDEREN

Tandsteen is een vervelende aandoening. Het is tandplak dat verhardt en vervolgens zorgt voor een gele en donkere laag over de tanden heen. Tandsteen vormt zich op de tandvleesrand, maar kan zich ook vormen onder de tandvlees laag en zorgt dan voor ontstekingen.

Met tanden poetsen worden vaak plekken als vlak onder het tandvlees of tussen de tanden in vergeten. Hierdoor ontstaat tandplak. Wanneer dit langere tijd niet schoongemaakt wordt verkalkt de plak en vormt er dus tandsteen. Tandsteen is niet meer weg te poetsen en zal op een professionele manier door de tandarts moeten worden verwijderd.

BEHANDELING TANDSTEEN VERWIJDEREN

Een mondhygiëniste kan tandplak grondig en vakkundig verwijderen. Met een haakje kan de verharde plak weg worden gekrast. De mondhygiëniste heeft ook een ultrasoon apparaat om tandsteen te verwijderen. Dit apparaat veroorzaakt trillingen waardoor de tandsteen los gaat zitten en vervolgens gemakkelijk verwijderd kan worden.

Waarom is het belangrijk tandsteen te verwijderen?
Zelfs als u zeer grondig poetst blijft het moeilijk om te voorkomen dat tandsteen ontstaat. Op den duur zal dit het tandvlees gaan irriteren en kan vervolgens gaan ontsteken. Het is dus van groot belang dat tandsteen verwijderd wordt en er voorkomen wordt dat er nieuw tandsteen ontstaat. Tweemaal daags poetsen van de tanden en ook tussen de tanden is belangrijk. Flossen en tanden stoken helpt erg goed bij het voorkomen van nieuwe tandsteen.
Wij raden aan om minimaal één keer per jaar de mondhygiënist te bezoeken om eventueel ontstane tandplak –en steen te verwijderen. Wanneer tandsteen verder onder het tandvlees gaat ontsteken wordt het steeds moeilijker om te verwijderen. Een gevolg hiervan kan zijn dat het kaakbot wordt aangetast en dit is onherstelbaar. Bij het zetten van implantaten zorgt dit voor complicaties.
Bent u al lang niet geweest bij de tandarts en heeft u last van tandsteen, wacht dan niet langer en maak een afspraak bij de mondhygiënist.

Maar waarom zou u het tandsteen eigenlijk weg laten halen als u er geen last van heeft? Tandsteen kan op den duur het tandvlees aantasten en het tandvlees raakt dan geïrriteerd en kan vervolgens gaan ontsteken. Het is van belang dat het tandsteen verwijderd wordt en we voorkomen dat er nieuw tandsteen ontstaat... poets daarom minimaal 2 keer per dag en maak ook schoon tussen de tanden. Het flossen of gebruik van tandenstokers helpt erg goed bij het voorkomen van tandsteen.
Wij raden wel aan om toch minimaal 1 keer per jaar de mondhygiëniste te bezoeken. Op het moment dat het tandsteen verder onder het tandvlees gaat ontsteken wordt het weghalen steeds moeilijker. In het ergste geval wordt het kaakbot aangetast en raakt dit onherstelbaar verloren. Bij het zetten van implantaten kunt u hier last van hebben.
Bent u al even niet geweest en heeft u last van tandsteen? Wacht niet langer en maak meteen een afspraak.

TANDVLEESONTSTEKING DOOR TANDSTEEN

Als tandsteen niet tijdig is verwijderd door de mondhygiënist kan tandvlees gaan ontsteken. Bacteriën veroorzaken een ontsteking in het tandvlees, dit wordt ook wel ‘gingivitis’ genoemd. Als deze ontsteking niet wordt behandeld trekt deze verder naar het kaakbot en zorgt er voor dat het tandvlees los van de tanden komt. Deze open plekken vullen zich dan weer met tandsteen en maken de ontsteking nog erger. Deze vorm van tandvleesontsteking wordt ‘parodontitis’ genoemd.

WANNEER HEB IK EEN TANDVLEESONTSTEKING EN WAT KAN IK HIER AANDOEN?

Tandvleesontstekingen kunnen voor serieuze problemen in uw gebit zorgen. Het probleem is echter dat tandvleesontstekingen zelden pijnprikkels afgeeft, waardoor u de ontsteking niet snel opmerkt.
Regelmatig bezoek van de tandarts en mondhygiënist voorkomt dat u langere tijd met een tandvleesontsteking rond loopt. Bloedend tandvlees, slechte adem of een vieze smaak in de mond zijn signalen waar u op kunt letten die een tandvleesontsteking aangeven.

Tandvleesontsteking kan behandeld worden door de tandarts en mondhygiënist en zelf kunt u uw gebit ook gezond houden. Poetsen met een elektrische tandenborstel, tanden stoken en flossen houden uw tandvlees gezond. Samen met een jaarlijks bezoek aan de mondhygiënist kunt u ontstekingen voorkomen en uw tanden en kiezen behouden.

Maar als het zoveel in uw mond veroorzaakt, waarom merken we dat zelf dan niet?
Een tandvleesontsteking geeft zelden pijnprikkels af.
Het regelmatig bezoeken van de tandarts en de mondhygiënist kan voorkomen dat u te lang met een tandvleesontsteking rondloopt. Daarnaast kunnen bloedend tandvlees, slechte adem of een vieze smaak in de mond signalen zijn van tandvleesontsteking.
Gelukkig kan deze ontsteking behandeld worden en kunt u er thuis ook veel aan doen.
Poetsen met een elektrische tandenborstel, tandenstokers, flossdraad en ragers... het zijn allemaal hulpmiddelen om de ontsteking tegen te gaan en in combinatie met enkele professionele gebitsreinigingen bij uw mondhygiënist kunt u het verliezen van tanden en kiezen voorkomen.

TANDVLEESCORRECTIE

Een tandvleescorrectie is nodig wanneer tandvlees te ver is teruggetrokken boven de tanden. Oorzaken van teruggetrokken tandvlees zijn te hard poetsen, maar ook een beugel kan dit veroorzaken. De wortel van de tand of kies komt bloot te liggen wanneer het tandvlees te ver is teruggetrokken. Bij warm of koud eten zal het gebit gevoelig zijn en ook poetsen wordt ongemakkelijk. Het is niet alleen hinderlijk voor de patiënt, maar het kan er ook niet mooi uitzien in het gebit.
Een tandvleescorrectie is hier een goede oplossing. De tandarts haalt een stukje gezond tandvlees ergens anders uit de mond en plaatst deze bij blootliggende tandhalzen om deze te bedekken. Wanneer deze behandeling is geheeld zullen alle gevoeligheden verholpen zijn en ziet het gebit er weer fraai uit.