WAAROM MOET MIJN TAND/KIES GETROKKEN WORDEN?

U doet er samen met de tandarts natuurlijk alles aan om uw tanden en kiezen gezond te houden. Soms kan het echter gebeuren dat er geen andere mogelijkheid is dan de tand of kies te verwijderen. Dit klinkt misschien eng, maar wat veel mensen niet weten is dat deze behandeling onder verdoving gebeurt en dus vrijwel pijnloos is. Met implantaten kan de leegte van de getrokken tand of kies gevuld worden en is het gebit weer compleet. Een implantaat is zeker in het geval van een verwijderde voortand een mooie oplossing.

HOE VERLOOPT DE BEHANDELING?

Nadat de tandarts de patiënt heeft verdoofd wordt de tand losgemaakt door draaiende en wrikkende bewegingen. Uiteindelijk zal de tand loskomen en kan de tandarts deze verwijderen uit het gebit. Soms komt de tand of kies niet makkelijk los en zal de tandarts ervoor kiezen om de tand of kies in delen te verwijderen. In ieder geval zal de behandeling van het verwijderen van een tand of kies pijnloos zijn zodra de verdoving goed is ingewerkt.

VERSTANDSKIES LATEN TREKKEN

De verstandskies is een kies helemaal achterin het gebit. Deze kies heeft nauwelijks een functie in de mond, maar kan bij het doorkomen zorgen voor spanning en druk op de kaak. Over het algemeen komen verstandskiezen door bij mensen tussen 17 en 25 jarige leeftijd. De verstandskies is vanwege zijn locatie moeilijk te onderhouden en kan ook zorgen voor ontstekingen en een nare geur in de mond.

Als de verstandskies verwijderd moet worden wordt dit bij voorkeur voor het 25e levensjaar gedaan. Bij sommige mensen komt de verstandskies later door en dan is het verstandig deze te verwijderen voordat deze helemaal is doorgekomen in het gebit. Tijdens de halfjaarlijkse controle kan er een röntgenfoto worden gemaakt om te zien hoe ver de verstandskies al is doorgebroken en of het doorbreken voor complicaties kan zorgen in het gebit.